STATUT STOWARZYSZENIA
POMOCY DZIECIOM I
MŁODZIEŻY Z PROBLEMAMI
ZDROWOTNYMI „NASZA
AMERYKA”
Rozdział 1. Postanowienia ogólne.
§ 1.
STOWARZYSZENIE POMOCY DZIECIOM I MŁODZIEŻY Z PROBLEMAMI ZDROWOTNYMI „NASZA AMERYKA”, zwane dalej Stowarzyszeniem, jest organizacją działającą nie dla zysku, zrzeszającą osoby pracujące lub działające na rzecz dzieci i młodzieży z problemami zdrowotnymi i niepełnosprawnej, posiada osobowość prawną i działa na podstawie prawa o stowarzyszeniach oraz niniejszego statutu.
§ 2.
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a jego siedzibą miejscowość Ameryka.
§ 3.
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym zakresie działania.
§ 4.
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci o treści „STOWARZYSZENIE POMOCY DZIECIOM I MŁODZIEŻY Z PROBLEMAMI ZDROWOTNYMI „NASZA AMERYKA” w Ameryce k/ Olsztyna oraz znaków, odznak, statuetek i symboli zatwierdzonych przez władze Stowarzyszenia.
Rozdział 2. Cele i sposoby działania.
§ 5.
Cele Stowarzyszenia:
1. Ochrona i promocja zdrowia.
2. Przeciwdziałanie powstawaniu chorób cywilizacyjnych w szczególności związanych z otyłością, zaburzeniami postawy ciała, alergią, chorobami układu krążenia, i inne,
3. Popularyzacja zachowań prozdrowotnych i zdrowego stylu życia,
4. Pomoc dzieciom i młodzieży z problemami zdrowotnymi w finansowaniu rehabilitacji i leczenia , na przykład na turnusach rehabilitacyjnych, w szpitalach, w korzystaniu z takich form terapii jak na przykład hipoterapii, dogoterapii.
5. Pomoc rodzinom lub opiekunom dzieci z problemami zdrowotnymi poprzez na przykład dofinansowanie ich pobytu wraz z dzieckiem na leczeniu lub rehabilitacji,
6. Prowadzenie lub koordynacja programów i projektów dotyczących leczenia i rehabilitacji dzieci i młodzieży oraz szeroko rozumianego wspomagania ich rozwoju,
7. Prowadzenie różnych form leczenia, rehabilitacji opieki, edukacji, warsztatów i szkoleń dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców i opiekunów,
8. Popularyzowanie tematyki związanej z różnorodnymi formami rehabilitacji, leczenia, edukacji, wspomagającymi ii stymulującymi rozwój dzieci i młodzieży,
9. Pomoc specjalistyczną i terapeutyczną zajmującą się leczeniem, rehabilitacją i edukacją dzieci i młodzieży z problemami zdrowotnymi w szczególności finansowanie szkoleń kursów , konferencji i sympozjów naukowych,
10. Dofinansowywaniu szpitali, placówek poprzez zakup sprzętu i aparatury medycznej,
11. Pomoc członkom i pracownikom stowarzyszenia poprzez finansowanie szkoleń, kursów i konferencji dotyczących na przykład księgowości, zarządzania, zarządzania projektami, przygotowania wniosków o dofinansowanie.
12. Nauka, edukacja, oświata i wychowanie
§ 6.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez
1. Popularyzację wiedzy oraz doskonalenie kwalifikacji i umiejętności zawodowych osób zajmujących się rehabilitacją, leczeniem i wspieraniem rozwoju dzieci i młodzieży z problemami zdrowotnymi, kształtowanie etyki społecznej i zawodowej członków;
2. Organizowanie i prowadzenie: placówek rehabilitacyjnych, leczniczych, oświatowych, ośrodków konsultacyjnych, poradni specjalistycznych, grup terapeutycznych.;
3. Organizowanie kursów, szkoleń, konferencji oraz innych form doskonalących dla terapeutów, opiekunów, rodziców i innych osób zainteresowanych;
4. Organizowanie wystaw, pokazów, odczytów, dyskusji, sympozjów, konferencji i seminariów itp.
5. Wydawanie poradników, informatorów i książek dotyczących szeroko rozumianego wspomagania rozwoju oraz wyrównywania szans edukacyjnych
6. Stworzenie bazy danych dzieci i młodzieży z problemami zdrowotnymi, gromadzenie informacji o możliwej pomocy oraz prowadzenie rejestru dzieci i młodzieży
7. Współpracę z władzami samorządowymi innymi stowarzyszeniami, z organizacjami pozarządowymi, ze środkami masowego przekazu oraz ze szpitalami, instytucjami naukowymi i ośrodkami terapeutycznymi;
8. Współpraca z organami administracji publicznej w zakresie realizacji zadań publicznych określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
9. Współpracę z organizacjami międzynarodowymi i zagranicznymi.
10. Publikację, wydawanie książek, monografii, podręczników, serii wydawniczych, czasopism o charakterze naukowym lub popularnonaukowym w Polsce i zagranicą oraz artykułów naukowych i popularnonaukowych w czasopismach polskich i zagranicznych.
§ 7.
Do prowadzenia działalności wymienionej w § 6 Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników – także spośród swoich członków.
Rozdział 3. Członkowie Stowarzyszenia.
§ 8.
Członkami Stowarzyszenia są:
1. członkowie zwyczajni
2. członkowie wspierający
3. członkowie honorowi
§ 9.
1. Członkami zwyczajnymi mogą zostać nauczyciele, rodzice lub opiekunowie dzieci, a także osoby które chcą wspomagać stowarzyszenie.
2. Członków zwyczajnych przyjmuje zarząd po złożeniu przez nich pisemnej deklaracji i podjęcie przez Zarząd Stowarzyszenia właściwej uchwały.
3. Członkowie zwyczajni mają prawo:
a) wybierać władze Stowarzyszenia i być do nich wybierani,
b) aktywnie uczestniczyć w pracach Stowarzyszenia,
c) brać udział w szkoleniach organizowanych przez Stowarzyszenie,
d) korzystać z informacji gromadzonych przez Stowarzyszenie,
4. Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
a) postępować zgodnie ze statutem i uchwałami władz Stowarzyszenia,
b) płacić w terminie składki,
c) wypełniać świadczenia obowiązujące na mocy uchwał władz Stowarzyszenia.
5. Członkostwo zwyczajne ustaje poprzez:
a) dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie Zarządowi Stowarzyszenia,
b) likwidację Stowarzyszenia,
c) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu z powodu rażącego naruszenia zasad obowiązujących w Stowarzyszeniu.
d) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu z powodu dopuszczenia się czynu niegodnego, karalnego sądownie.
e) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu z powodu nie wnoszenia przez okres jednego roku zadeklarowanych składek członkowskich lub świadczeń na rzecz Stowarzyszenia ( po uprzednim pisemnym upomnieniu)
6. Od uchwały Zarządu Stowarzyszenia w przedmiocie skreślenia, członkowi przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od daty doręczenia odpisu uchwały.
7. Do Stowarzyszenia mogą także wstępować osoby nieposiadające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 10.
1. Członkiem wspierającym może zostać osoba posiadająca osobowość prawną, zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która udziela mu pomocy finansowej lub w inny sposób wspiera Stowarzyszenie.
2. Członka wspierającego przyjmuje zarząd zwykłą większością głosów.
3. Członek wspierający uprawniony jest do korzystania z praw członka zwyczajnego za wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.
4. Członek wspierający ma prawo uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu Stowarzyszenia w charakterze obserwatora.
5. Członek wspierający zwolniony jest z obowiązku płacenia składek.
6. Członkostwo wspierające ustaje przez dobrowolne zrzeczenie się członkostwa lub pozbawienie uchwałą Zarządu.
a) dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie Zarządowi Stowarzyszenia,
b) likwidację Stowarzyszenia,
c) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu z powodu rażącego naruszenia zasad obowiązujących w Stowarzyszeniu.
d) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu z powodu dopuszczenia się czynu niegodnego, karalnego sądownie.
e) skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu z powodu nie wnoszenia przez okres jednego roku zadeklarowanych składek członkowskich lub świadczeń na rzecz Stowarzyszenia ( po uprzednim pisemnym upomnieniu)
§ 11.
1. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu.
2. Członek honorowy uprawniony jest do korzystania z praw członka zwyczajnego za wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego.
3. Członkowi honorowemu przysługuje głos doradczy na Walnym Zebraniu członków.
4. Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku płacenia składek.
5. Członkostwo honorowe ustaje przez dobrowolne zrzeczenie się członkostwa lub pozbawienie uchwałą Walnego Zebrania Członków.
a)dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie Zarządowi Stowarzyszenia,
b)likwidację Stowarzyszenia,
c)skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu z powodu rażącego naruszenia zasad obowiązujących w Stowarzyszeniu.
d)skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu z powodu dopuszczenia się czynu niegodnego, karalnego sądownie.
e)skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu z powodu nie wnoszenia przez okres jednego roku zadeklarowanych składek członkowskich lub świadczeń na rzecz Stowarzyszenia ( po uprzednim pisemnym upomnieniu).
Rozdział 4. Władze Stowarzyszenia.
§ 12.
Władzami Stowarzyszenia są:
1. Walne Zebranie Członków.
2. Zarząd Stowarzyszenia.
3. Komisja Rewizyjna.
§ 13.
1. Kadencja władz trwa cztery lata i upływa z chwilą udzielenia absolutorium Zarządowi przez Walne Zebranie Członków.
2. Wszystkie decyzje Walnego Zebrania Członków i pozostałych władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
3. Wyjątkiem od reguły (patrz § 13 pkt.2) są uchwały wymienione w § 24 pkt. 1 i 2, wymagającej bezwzględnej większości głosów uprawnionych do głosowania.
4. Władze Stowarzyszenia mogą być odwołane przed upływem kadencji, przez Walne Zebranie Członków, pod warunkiem dokonania wyboru nowych władz na tym samym posiedzeniu.
§ 14.
1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków – w jego skład wchodzą członkowie zwyczajni oraz członkowie honorowi z głosem doradczym.
2. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
a) określenie głównych kierunków i form działalności Stowarzyszenia,
b) wybór Zarządu, Komisji Rewizyjnej ,
c) przyjmowanie i ocenianie sprawozdań Władz Stowarzyszenia,
d) udzielanie absolutorium Zarządowi,
e) zatwierdzanie regulaminu prac Zarządu,
f) uchwalanie statutu i jego zmian,
g) uchwalanie regulaminów Walnego Zebrania, Zarządu, Komisji Rewizyjnej ,
h) podejmowanie uchwał i postanowień w sprawach będących przedmiotem obrad,
i) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu Stowarzyszenia,
j) podejmowanie decyzji o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
k) nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego.
l) ustalanie wysokości składek obowiązujących w Stowarzyszeniu,
3. W przypadku prowadzenia przez Stowarzyszenie działalności gospodarczej Walne Zebranie zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe Zarządu obejmujące dochody, wydatki i sposób pokrycia strat.
§ 15.
1. Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd, co najmniej raz na rok do 31 marca. Walne Zebranie jest prawomocne gdy:
a) zostało zwołane zgodnie ze Statutem,
b) w pierwszym terminie -przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków,
c) w drugim terminie- wyznaczonym w tym samym dniu, 15 minut później niż pierwszy termin – bez względu na liczbę członków uprawnionych do głosowania.”
2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd na wniosek:
a) Własny
b) Komisji Rewizyjnej
c) 1/3 liczby członków zwyczajnych
3. O terminie, miejscu i porządku zebrania, Zarząd powiadamia pisemnie, na miesiąc przed jego rozpoczęciem, wszystkich członków.
4. Przy zwołaniu Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków termin, o którym mowa w pkt. 3 może być skrócony lecz nie może być krótszy niż dwa tygodnie.
5. Jeżeli Zarząd nie zwoła Walnego Zebrania Członków z własnej inicjatywy lub w terminie 6 tygodni od złożenia wniosku, to Zebranie zwołuje Komisja Rewizyjna.
§ 16.
1. W skład Zarządu wchodzi 4 do 6 członków.
2. Zarząd konstytuuje się na swoim pierwszym posiedzeniu, wybierając:
a) przewodniczącego,
b) 1 lub 2 zastępców,
c) sekretarza,
d) skarbnika,
e) członka zarządu.
3. W przypadku zmniejszenia się składu Zarządu do 3 osób, Zarząd może powołać do swego składu 1 członka.
4. Zebranie Zarządu odbywa się przynajmniej raz na kwartał. Zebranie zwołuje przewodniczący Zarządu.
5. O terminie zebrania członkowie winni być powiadomieni na 14 dni przed zebraniem.
6. Tryb pracy Zarządu określa regulamin.
7. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
a) realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
b) kierowanie pracą Stowarzyszenia,
c) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
d) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
e) ustalenie zasad gospodarowania funduszami i majątkiem Stowarzyszenia i zarządzanie nimi,
f) podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,
g) składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu
h) zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
i) rozstrzyganie sporów między członkami Stowarzyszenia
j) skreślanie z listy członków z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na dwóch Walnych Zebraniach Członków.
k) zawieranie umów o pracę i umów zlecenia w przypadku zaistnienia takiej potrzeby
§ 17.
1. Komisja Rewizyjna składa się z 2 do 6 członków, którzy nie mogą jednocześnie pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia, oraz nie mogą pozostawać z Władzami Stowarzyszenia w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia, oraz nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej na swym pierwszym spotkaniu wybierają spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
3. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o statut oraz uchwalony przez siebie i zatwierdzony przez Walne Zebranie Członków regulamin.
4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrola i ocena działalności statutowej, finansowej i organizacyjnej Stowarzyszenia,
b) wydawanie zaleceń i opinii w razie stwierdzenia uchybień,
c) wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w sytuacji określonej w § 15 pkt. 5,
d) składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdania ze swej działalności oraz oceny działalności Zarządu,
e) przedstawianie Walnemu Zebraniu Członków wniosków w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium.
§ 18
Komisja Rewizyjna w czasie trwania kadencji może, na miejsce członków ustępujących, dokooptować do swojego składu nowych członków w liczbie nieprzekraczającej 1/3 jej składu pochodzącego z wyboru
§ 19.
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu jako obserwatorzy.
Rozdział 5. Majątek i fundusze Stowarzyszenia.
§ 20.
Majątek Stowarzyszenia powstaje:
1. ze składek członkowskich,
2. z dotacji, darowizn, zapisów na rzecz Stowarzyszenia,
3. z wpływów działalności statutowych,
4. z dochodów majątku Stowarzyszenia,
5. z ofiarności publicznej,
6. z działalności gospodarczej na podstawie obowiązujących przepisów.
§ 21
1. Stowarzyszenie może otrzymywać nieodpłatnie lub zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ,na własność lub do użytkowania nieruchomościoraz inne prawa majątkowe.
2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych ustawowo. Decyzja o podjęciu działalności gospodarczej należy do kompetencji Zarządu.
3. Wszelkie dochody pochodzące z działalności gospodarczej Stowarzyszenia powinny być przeznaczone na działalność statutową i nie mogą być dzielone między członków.
4. Zabronione jest:
– udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej ” osobami bliskimi”,
– przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
– wykorzystanie majątku Stowarzyszenia na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich , chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia,
– zakup na szczególnych zasadach towarów i usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
§ 22.
1. Oświadczenie woli, w tym również w sprawach majątkowych, w imieniu Stowarzyszenia składają dwaj członkowie Zarządu, w tym przewodniczący lub zastępca przewodniczącego.
2. Wszelkie dokumenty wiążące Stowarzyszenie pod względem finansowym i dokumenty obrotu pieniężnego, obrotu materiałowego oraz dokumenty o charakterze rozliczeniowym podpisują w imieniu Stowarzyszenia dwie osoby: jedna z określonych w pkt 1 oraz skarbnik .
§ 23.
Upoważnienia , o których mowa w § 22. mogą być przeniesione na inne osoby upełnomocnione przez Zarząd Stowarzyszenia.
Rozdział 6. Postanowienia końcowe.
§ 24.
1. Zmiany statutu wymagają uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej bezwzględną większością głosów uprawnionych do głosowania.
2. Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia wskutek likwidacji, podziału lub przyłączenia do innej organizacji może podjąć Walne Zebranie Członków w taki sam sposób, jak uchwałę o zmianie statutu.
3. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określić jednocześnie sposób likwidacji i przeznaczenie majątku Stowarzyszenia. Uchwalając rozwiązanie Stowarzyszenia , Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną , a także wskazuje organizacje nie nastawione na zysk , prowadzące statutową działalność w zakresie rehabilitacji osób niepełnosprawnych, o celach możliwie najbliższych celom Stowarzyszenia na których rzecz zostanie przekazany majątek Stowarzyszenia pozostały po zaspokojeniu jego zobowiązań.”
§ 25.
W sprawach dotyczących działalności Stowarzyszenia nieobjętych niniejszym statutem lub uchwałami Walnego Zebrania Członków, decyzje podejmuje Zarząd kierując się przepisami prawa polskiego i przyjętymi powszechnie zwyczajami.
Redakcja, 11 listopada 2009 | Komentarze zamknięte |